Aktualności

Widzew Łódź z kolejnym rekordem. „To poczucie wspólnego celu”

Rozgrywki03.08.2017 
III liga, przegrana walka o awans i… kolejny rekord sprzedaży karnetów. Widzew Łódź znów zadziwił całą piłkarską Polskę. Ponad 15 500 sprzedanych abonamentów to najlepszy wynik w kraju, przebijający nawet Lecha Poznań czy Legię Warszawa. – Mówiąc szczerze, o ile wiosennego rekordu nikt z nas się nie spodziewał, o tyle kolejnego pobicia można było oczekiwać po analizie naszych badań marketingowych – mówi Tomasz Sadłecki, dyrektor projektów klubowych, jeden z autorów sukcesu Widzewa.

Wszystko zaczęło się w poprzednim sezonie. Widzew, grający w III lidze, sprzedał kilkanaście tysięcy karnetów, a mecz otwarcia nowego stadionu przeciwko Motorowi Lubawa przyciągnął na trybuny komplet fanów. Rozpoczęło się istne szaleństwo kibicowskie, którego nikt w klubie nawet się nie spodziewał. – Pierwotnie zakładaliśmy, że uda nam się sprzedać trzy tysiące karnetów na rundę wiosenną. To udało się osiągnąć już w grudniu, potem efekt rósł lawinowo – tłumaczy Sadłecki.

To jedna z osób odpowiedzialnych za tak doskonały rezultat, poziomu którego nie osiągnęły nawet Lech Poznań i Legia Warszawa, dysponujące o wiele większymi obiektami. Skąd fenomen, który ma miejsce w Łodzi? Jak to się robi, że mimo braku awansu do II ligi, który został przyjęty z rozczarowaniem, tym bardziej, że promocję wywalczył lokalny rywal, ŁKS Łódź, na sezon 2017/2018 sprzedaje się jeszcze więcej karnetów? – 12 000 kibiców zdecydowało się na przedłużenie wykupionego abonamentu. Myślę, że podstawą tego wyniku jest właściwa komunikacja pomiędzy klubem a kibicami. To nie „chwyty marketingowe”, ale poczucie wspólnego celu daje Widzewowi rekord – mówi dyrektor projektów klubowych.

Nie bez znaczenia była też znakomicie dopasowana oferta. Widzew regularnie prowadzi badania wśród swoich sympatyków, które dają odpowiedź, czego oni oczekują. W ostatnim z badań wzięło udział blisko 6000 kibiców. Sprawdzono, jakie udogodnienia są im potrzebne, skonsultowano ceny biletów na mecze oraz karnetów, ustalono najbardziej pożądane zniżki. W efekcie powstały wnioski, które pozwoliły wypracować bardzo skuteczny system komunikacji. – Zwykli kibice wreszcie czują, że ktoś ich słucha, liczy się z ich zdaniem, a dobre sugestie są wdrażane w życie. Zarząd klubu zyskał dzięki temu dialogowi zaufanie, które przynosi efekty w postaci sprzedawanych karnetów – tłumaczy Tomasz Sadłecki.

Kupno pojedynczego biletu na mecze Widzewa jest, przy tak ogromnej ilości sprzedanych karnetów, bardzo trudnym zadaniem. Tutaj z pomocą rusza jednak rozwiązanie, które pozwala wykorzystać nieobecność karnetowiczów na pojedynczych spotkaniach. Gdy kibic posiadający abonament nie może dotrzeć na spotkanie, istnieje możliwość... przekazania wejściówki do powtórnej sprzedaży. Dzięki temu na stadionie nie ma pustych miejsc, a kibice bez karnetów mogą obejrzeć na żywo mecz swojej drużyny. Widzew prowadzi także akcję wykupu karnetów dla dzieci, których z różnych powodów na to nie stać. – Kibice sami zgłaszają się z chęcią ufundowania takiego abonamentu. To też buduje przywiązanie do barw klubowych – zaznacza Sadłecki.

W Widzewie bardzo szybko sprzedawane są nie tylko karnety, ale także loże, z których klub również czerpie spore środki finansowe. Na stadionie w Łodzi wykupione zostały wszystkie z nich, każda warta 60 tysięcy złotych. Wszystkie te elementy powodują, że Widzew dysponuje zdecydowanie najwyższym budżetem w III lidze, który stoi na poziomie wyższym, niż większość klubów II-ligowych. Po poprzednim sezonie w kasie pozostało 1,5 miliona złotych. To także efekt polityki finansowej, która zakłada kontrakty zawodników na rozsądnym poziomie. Próżno szukać kominów płacowych czy umów opiewających na kwoty nieprzystające do III ligi. To gwarancja finansowej stabilizacji i przejrzystości.

W obliczu tak dużego zainteresowania jasnym jest, że nie wszyscy chętni wejdą na stadion. Nie oznacza to jednak, że nie mają możliwości obejrzenia spotkania z udziałem Widzewa. Klub zadbał bowiem o transmisje internetowe, z których zysk również zasila konto klubu. – Transmitowaliśmy większość meczów w poprzednim sezonie. Jeżeli chodzi o spotkania transmitowane w systemie Pay-Per-View, można śmiało powiedzieć, że Widzew ma największe doświadczenie w polskiej piłce. Ukłonem w stronę karnetowiczów jest natomiast fakt, że przy nieobecności na stadionie, mogą obejrzeć starcia z udziałem Widzewa w internecie bez żadnych opłat – podkreśla Sadłecki.

Widzew przystępuje w sezonie 2017/2018 do walki o awans. Przy takim wsparciu kibiców i organizacji na wysokim poziomie, zespół z Al. Piłsudskiego będzie głównym faworytem do wywalczenia promocji.

Emil Kopański

Zobacz również

© PZPN 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. NOWY REGULAMIN ŁNP od 25.03.2019 Regulamin portalu DO 25.03.2019 Polityka prywatności